אנשים רבים זכאים למענק עבודה, אך הם אינם מודעים לכך. אם שמעתם בעבר את המושג אך מעולם לא הבנתם מה פשרו או אולי אתם תוהים האם גם לכם מגיע לקבל כסף מהמדינה, במדריך שלפניכם תגלו מהו מענק עבודה, האם אתם זכאים לו, כמה כסף מגיע לכם וכיצד תוכלו לקבל אותו הישר אל חשבון הבנק שלכם.

מה זה מענק עבודה? מענק עבודה (הנקרא גם "מה הכנסה שלילי"), הוא סכום כסף שמעניקה רשות המיסים לעובדים העומדים בתנאים מסוימים (שכירים ועצמאיים כאחד), אשר הרוויחו משכורת חודשית ממוצעת של בין 2,080 ₪ ל-6,957 ₪ (בשנת 2018). היקף המענק הממוצע נכון לשנת 2018, הוא 4,000 ₪. ניתן להגיש את התביעה בדיקת זכאות למענק עבודה לשנת 2022 בכל סניפי הדואר בארץ עד לתאריך עד לתאריך 26.12.2023 או להגיש בצורה מקוונת באתר רשות המיסים עד לתאריך 31.12.24.

מענק עבודה 2022 צריך בדיקה בסימולטור של רשות המיסים. לינק כאן

 

מענק העבודה מסייע בצמצום הפערים הכלכליים-חברתיים ומשפר את מצבם הכלכלי של עובדים רבים, אשר הכנסתם החודשית נמוכה יחסית. אומנם לא מדובר בסכום כסף גדול, אך לעיתים הוא חיוני ואף מספק תמריץ עבור אנשים רבים להשתלב בשוק העבודה. מסיבות אלו המדינה מעודדת את בדיקת הזכאות של המענק ומספקת תהליך קצר ופשוט לקבלתו.

מי זכאי לקבל מענק עבודה?

כפי שציינו בסעיף הקודם, על העובד לעמוד בתנאים מסוימים, על מנת להיות זכאי לקבלת המענק. לפניכם התנאים שהציבה רשות המיסים לזכאות קבלת מס הכנסה שלילי:

 

  • יש להיות תושב ישראל שכיר או עצמאי, בעל הכנסה מעסק או ממשלח יד בטווח מוגדר מראש (במהלך אותה שנת מס בה העובד תובע את המענק) עליו חלים התנאים הבאים:
  1. בן 23 או יותר, עם ילדים (בני 0 עד 18) או בן 55 או יותר עם או בלי ילדים, כאשר משכללים את המשכורת שלו היא נמצאת בטווחים הבאים:
  • כל בני ה-23 ויותר שיש להם ילד אחד או שני ילדים וכל בני ה-55 ויותר (ללא תלות בילדים), יהיו זכאים לקבל מענק עבודה אם המשכורת החודשית המשוכללת שלהם היא בין 2,080 ₪ ל- 6,348 ₪.
  • כל בני ה-23 ויותר, עם 3 ילדים או יותר, יהיו זכאים לקבל מענק עבודה אם המשכורת החודשית המשוכללת שלהם היא בין 2,080 ₪ ל- 6,957 ₪.
  • הורים יחידים עם ילד אחד או שניים, שהאחריות לספק קורת גג ולכלכל אותם נחה על כתפיהם, יהיו זכאים לקבל מענק עבודה אם המשכורת החודשית המשוכללת שלהם היא בין 1,280 ₪ ל- 9,482 ₪.
  • הורים יחידים עם 3 ילדים או יותר, שהאחריות לספק קורת גג ולכלכל אותם נחה על כתפיהם, יהיו זכאים לקבל מענק עבודה אם המשכורת החודשית המשוכללת שלהם היא בין בין 1,280 ₪ ל- 11,566 ₪.
  1. עובד שאין ברשותו (או של בן\בת זוגו או של ילד התלוי בו כלכלית) בעלות של 50% או יותר על זכות מקרקעין בארץ או בחו"ל – בית, דירה, מגרש, חנות, נכס וכדומה – מלבד דירת יחידה המשמשת למגורים.
  2. העובד הגיש בזמן דו"ח שנתי למס הכנסה. סעיף זה תקף בעיקר לעובדים עצמאיים, אשר נדרש מהם להגיש דו"ח שנתי.
  • עובד בעל מוגבלות, ששכר המינימום שלו מותאם, זכאי לקבל מענק עבודה, גם אם אין לו ילדים וגם אם הכנסתו נמוכה מ- 2,080 ₪.

כיצד ניתן לחשב את מענק העבודה שמגיע לי?

רשות המיסים מספקת 2 דרכים לבדוק את זכאותכם ולחשב את סכום הכסף המגיע לכם. 2 הדרכים מקוונות ואינן דורשות יציאה מהבית.

 

  • סימולטור לחישוב מענק עבודה – הסימולטור מאפשר בדיקת זכאות וחישוב סכום המענק (במידה שאתם אכן זכאים), ללא צורך בהזנת פרטים אישיים. כל שצריך לעשות הוא לבחור את השנה בה אתם מעוניינים לקבל את המענק ולענות על מספר שאלות, כדי שהסימולטור יוכל לוודא שאתם אכן עומדים בקריטריונים השונים כגון גיל, מין, מצב משפחתי וכו'. לבדיקה באמצעות הסימולטור לחצו כאן.
  • מענק עבודה בדיקה לזכאות – באתר רשות המיסים קיימת מערכת מיוחדת, אשר מאפשרת בדיקת זכאות אישית לכל תושב. על מנת לבצע את הבדיקה במערכת, יש לספק פרטים אישיים כגון מספר תעודת הזהות, תאריך הנפקה, מספר מקומות עבודה בהם עבדו בן/בת הזוג באותה שנה ועוד. לבדיקה באמצעות המערכת לחצו כאן.

 

לפניכם דוגמה לחישוב מענק עבודה

אדיר עובד בחברת הייטק במשרה חלקית ומרוויח בחודש כ-4,000 ₪ (48,000 ₪ בשנה). אדיר נולד בשנת 1,991 (בן 28) ונשוי לרוני, שמרוויחה בחודש 8,000 ₪ (96,000 ₪ בשנה).

לאדיר ורוני יש 3 ילדים קטנים ומלבד הדירה שברשותם, אין להם נכסים או זכויות על נכסים נוספים.

לפי הנתונים של אמיר, סכום מענק העבודה שמגיע לו על שנת 2018 הוא 11,232 ₪.

 

כיצד תובעים מענק עבודה?

אם לאחר הבדיקה נמצאתם זכאים למענק עבודה, הגיע הזמן להגיש את התביעה. תהליך הגשת התביעה הוא חינמי ופשוט, אך היות וכל תביעה היא אישית, אין אפשרות שאדם אחר יגיש אותה עבורכם. קיימות שתי דרכים להגיש תביעת מענק עבודה:

 

1. תביעה מקוונת

 

אם זאת הינה התביעה הראשונה שלכם, דלגו לסעיף הבא, היות ורק מי שכבר הגיש תביעה לקבלת מענק עבודה בעבר בסניף הדואר (לשנת המס האחרונה או לזאת שלפניה), יכול להגיש תביעה באמצעות הטופס המקוון.

 

כדי להגיש את התביעה, יש למלא את הטופס המקוון באתר רשות המיסים. יש לספק פרטים אישיים כגון מספר ת.ז ותאריך הנפקה, מקומות עבודה אחרונים של התובע ובן\בת זוגו, שנת המס, מספר טלפון, האם היו הכנסות נוספות וכו'. קיימת הגבלה של 5 ניסיונות למילוי הטופס עם אותו מספר ת.ז.

 

2. תביעה בסניף הדואר

 

אם זאת התביעה הראשונה שלכם או שאתם לא חובבי טכנולוגיה, מומלץ לגשת לסניף הדואר הקרוב עם תעודת הזהות שלכם ואישור ניהול חשבון, ולהגיש את התביעה באופן עצמאי יחד עם פקיד הדואר.

 

יהיה עליכם לספק לפקיד מידע אישי כגון כתובת, מספר המעסיקים שהיו לכם ולבן\בת זוגתכם באותה שנת מס, האם היו לכם הכנסות נוספות באותה שנה וכמובן מספר חשבון הבנק שלכם, אליו יועבר המענק. בסיום הגשת התביעה, הפקיד ינפיק את טופס התביעה וייתן לכם העתק, אשר יכיל את מספר התביעה ופרטים נוספים, ויאפשר לכם לבדוק את מצבה. הטופס המקורי יישאר אצל פקיד הדואר וישמש לפתיחת התביעה.

איך בודקים את מצב התביעה?

לאחר שסיימתם עם כל הבדיקות והגשתם את הטפסים הנחוצים, יהיה עליכם לחכות עד שהתביעה תאושר ושהכסף יכנס לחשבונכם. קיימות שתי דרכים כדי לעקוב אחרי התביעה ולבדוק את מצבה והן:

 

  • בדיקת מענק עבודה לפי מספר תביעה – כפי שהגשתם את הבקשה באתר רשות המיסים, ניתן גם להזין את מספר התביעה ומספר תעודת הזהות שלכם באתר ולעבור לדף מידע אשר מכיל את מצב התביעה שלכם.
  • בדיקה במוקד הטלפוני – מי שהגיש את תביעתו באמצעות אחד מסניפי הדואר, יכול להתקשר למוקד הטלפוני של רשות המיסים במספר *4954 ולהזין במענה הטלפוני את מספר התביעה אשר מופיע על הטופס שקיבלתם מפקיד הדואר. לאחר ההזדהות, המוקד יעניק לכם מידע על מצב התביעה שלכם.
אלעזר קלירס רואה חשבון
אלעזר קלירס
רואה חשבון ויועץ מס קלירס ושות'

מנהל פורום ייעוץ מס ופיננסים באתר

רואה חשבון וכיועץ מס מזה 15 שנה, שבהן הענקתי שירות אישי, מקצועי וישיר למאות לקוחות מרוצים. חבר ועדת המסים, לשכת רואי החשבון. פרטים ומידע נוסף על אלעזר קלירס