אינפלציה היא מילה הנשמעת באופן תדיר בשידורי החדשות ובכתבות כלכליות, אך הקהל הרחב לא תמיד מבין את פירושה ומה המשמעות האמיתית שלה על הכלכלה הישראלית. הבוגרים מבינינו עוד זוכרים את מהפיכת השקל החדש שנועדה לעצור את האינפלציה הגואה של שנות השמונים.

 

אינפלציה נגרמת מעליית מחירים מתמשכת ובמקביל ירידה בערך המטבע הגורם לשחיקה קשה ביכולתם של האזרחים לרכוש מוצרי בסיס ולירידה משמעותית ביכולת לרכוש חומרי גלם חשובים כמו דלק או חיטה המגיעים ממדינות עם מטבעות חזקים יותר ובכך ליצור מחסור שרק מתדלק עוד את עליית המחירים. אינפלציה היא מצב כלכלי חירומי שיש לטפל בו מיידית ולעצור את עליית המחירים לרווחת התושבים והסוחרים, ולעשות כל מאמץ כדי לייצב את המצב הכלכלי במדינה כדי להשיב את השגשוג והפריחה.

 

600 שקל לסוכרייה על מקל

 

לעיתים קשה מאד לענות על שאלות כגון מה גורם לאינפלציה, האם ניתן לשרטט תחזית אינפלציה ומה ניתן לעשות כשהיא נוצרת? הרי עליית מחירים הינה דבר טבעי בכל מדינה, מוצרים מתייקרים כשהביקוש גובר על ההיצע או כשיש עליה במחירי חומרי הגלם כדבר שבשיגרה. כל מדינה מנהלת את גבולות עליית המחירים על ידי קביעת יעד לגובה האינפלציה.

 

בישראל למשל, בנק ישראל קבע יעד אינפלציוני של בין אחוז לשלושה אחוזים והוא מודד את האינפלציה על ידי בחינת המדד לצרכן ( רשימה של מספר מוצרי צריכה נפוצים ) בדיקת מחירי הדיור ובמקביל גם בדיקת גובה השכר החציוני, כל אלו מספקים תמונת מצב טובה על מצב האינפלציה בארץ. כדי לספק אינפלציה הסבר פשוט אפשר לומר שהיא עליית מחירים מתמשכת וקבועה שאיננה נבלמת על ידי מערכת האיזונים והבלמים של הכלכלה החופשית במדינה ואשר יוצרת מצוקה אמיתית הן למשקי הבית והן לסוחרים ולמשקיעים. אך אינפלציה איננה מתרחשת בחלל ריק, היא קשורה למצב הפוליטי, הכלכלי והבטחוני של מדינות.

 

לעיתים משבר עולמי עלול לגרום למחסור בחומרי גלם ומשם לאינפלציה הדרך קצרה, ולעיתים זהו משבר פנימי שגורם למחירים להתנפח למימדי ענק. אך אינפלציה היא הרבה יותר מכך, היא שוחקת את החסכונות, את כוח הקניה של משקי הבית, את יכולתה של המדינה לרכוש מוצרי גלם חשובים כגון דלק וחיטה ממדינות אחרות ולתכנן את העתיד הכלכלי הן של המדינה כמכלול והן של ציבור המשקיעים והסוחרים. בנוסף, היא גם מלמדת אותנו על יציבותה וחוסנה של המדינה ויכולתה לספוג משברים. כל מדינה חשופה לסכנת אינפלציה, החוכמה היא איך לעצור אותה בזמן ואיך להתגבר עליה.

 

רבים מאיתנו עדיין זוכרים את מחירי שנות השמונים בתקופה שלפני השקל החדש כאשר כל כניסה לחנות, אפילו רק כדי לקנות סוכריות על מקל, הסתכמה באלפי שקלים. כך נראית אינפלציה בעיניו של הצרכן, מחירו של כל מוצר עולה ועולה עד שהמחיר הנקוב עליו נראה מגוחך להפליא. אך אין שום דבר מבדח באינפלציה אשר יכולה להקריס בתי עסק ולהרוס כלכלות במידה ואינה מטופלת בהקדם האפשרי.

 

מהי אינפלציה

מה גורם לאינפלציה?

 

אולי יש למושג אינפלציה הסבר פשוט, אך התשובה לשאלה מה גורם לה הינה מורכבת הרבה יותר. הכלכלנים נוטים להבדיל בין אינפלצית 'מהלומה' הנגרמת בעקבות אירוע קיצוני הגורם לבילבול וחרדה בקרב האזרחים ולהתנפלות על מוצרי הצריכה, לעיתים ללא צורך, מתוך חשש למחסור עתידי, מה שיוצר באופן מלאכותי את האינפלציה שממנו הם חוששים כל כך ובין אינפלציה הדרגתית, איטית וממושכת.

 

רוב האינפלציות הן איטיות וממושכות ויכולות להמתח על פי עשורים שלמים עקב הזנחה של הגורמים הכלכליים או טעויות קשות בשיקול הדעת. בנוסף לשני הסוגים העיקריים, ישנה גם היפר אינפלציה, תופעה נדירה יחסית המתרחשת במצבים של קריסה כלכלית קשה שהופכת את הכסף לפחות ערך אפילו לעומת הנייר שעליו הוא מודפס, מה שגורם לרכישת מוצרי מזון, דלק ומוצרי צריכה בסיסיים להפוך לבלתי אפשריים עבור אזרחים רבים.

 

המקרה הקשה ביותר של היפר אינפלציה תועד בזימבבואה בשנת 2007 עת המטבע המקומי הוטבע בערך נקוב של 10 טריליון דולר זימבבואה. השאלה מה גורם לאינפלציה מטריד את מנוחתם של הכלכלנים זה מאות בשנים, ותיאוריות שונות הוצעו כהסבר מניח את הדעת להתפתחותן על ידי מספר כלכלנים ידועי שם:

 

  • תיאוריית האינפלציה המוניטריסטית  ( הוצע על ידי מילטון פרידמן ) –  על פי פרידמן, האינפלציה נגרמת על ידי גידול פתאומי בכמות הכסף על ידי פעולה יזומה של הבנק המרכזי או נציג השלטון במדינה באמצעות הדפסת כסף בכמות גבוהה והזרמתו למחזור הכספים באופן שמטלטל את ערכו של הכסף וגורם לירידתו.

 

  • התיאוריה האוסטרית ( הוצע על ידי האסכולה האוסטרית לכלכלה ) – על פי אסכולה זו, כל שינוי חריג ב – MZM , מונח המתאר את כל כמות הכסף העומדת לרשות בעלי חשבונות הבנקים, הנגרמת עקב הזרמת כסף מודפס חדש בכמויות גדולות. תיאוריה זו דומה מאד לתיאוריית האינפלציה המוניטריסיטית אך נבדלת ממנה בכך שהכלכלנים אינם בוחנים את כמות הכסף אלא את איכות הכסף.

 

  • תיאוריית אינפלציית דחף ביקוש – תיאורייה זו מקשרת בין הוצאות משקי הבית לבין אבטלה, זמינות מוצרי צריכה בחנויות ו'חשק לאומי' להוציא את הכסף על גבי מוצרי צריכה, הם אלו שגורמים לאינפלציה. משקי בית חסכניים מדי או מחסור אמיתי בכסף עלולים לגרום לאינפלציה בשל אי רכישה מספקת של המוצרים בחנויות.

 

  • תיאוריית אינפלציית הלם היצע – תיאוריה זו גורסת כי אם נגרם מחסור חריף במוצר צריכה מסויים שאין לו תחליף טוב מספיק, כגון בנזין, לחם, מים ( במקומות צחיחים ) מוצרי בשר או כל מוצר אחר, הפאניקה שמתרחשת עקב התנפלות ורכישה בכל מחיר של המוצר החסר 'מדביקה' את כל המשק בהיסטריה ועליית מחירים עקב אי וודאות מה יהיה מחר, או פגיעה אפשרית בשרשרת האספקה.

 

איך מתמודדים עם אינפלציה?

 

זוהי אכן שאלת השאלות, משום שכפי שכבר אמרנו, אינפלציה איננה מתחוללת בחלל ריק, היא קשורה קשר הדוק לתחושותיהם של משקי הבית והאמון שהם רוכשים לממשלה ולנציגיה ואינם נתקפים בהיסטריה שגורמת לריקון מדפים בחנויות, מה שיוצר רק עוד מחסור פיקטיבי ובהלה, היא קשורה לערך המטבע ביחס למטבעות אחרים והאם המדינה יכולה להמשיך ולרכוש חומרי גלם הקריטיים להשרדותה, האם מדובר באסון לאומי או מלחמה שיש לטפל בהשלכותיה הביטחוניות והרפואיות בנוסף לבעיות הכלכלה, האם בנקים קרסו, האם שרשרת האספקה נפגעה ועוד המון המון היבטים נוספים שיש לקחת אותם בחשבון.

 

אך אם נניח כי הכל כשורה והאינפלציה נבעה בגלל שורה של החלטות לא נבונות, בתור התחלה אפשר לנהל את האינפלציה על ידי הפיכתה לאינפלציה כבושה. אינפלציה כבושה היא אינפלציה שנמצאת עדיין בהתהוות אך איטית והדרגתית כל כך שהאזרח אינו נפגע באופן קשה ממנה, אך עדיין, היא קיימת ויש לטפל בה מן השורש באמצעות הקמת מנגנוני איזון לייצוב הכלכלה והמשק.

 

מהי אינפלציה

השקעה בזמן אינפלציה

 

האינפלציה גורמת לכסף הנחסך בחשבונות הבנק להשחק משמעותית, הכסף מאבד מערכו בכל יום מעט יותר ומקשה מאד על המעסיקים לשלם לעובדיהם, לקבל אשראי, לסחור, לייבא ולייצא ובמצב כלכלי מעורר חרדה שכזה, השקעה בזמן אינפלציה נראית בלתי אפשרית. אך דעו שישנם אפיקים רבים בהם ניתן להשקיע גם בזמנים קשים. במקרה ואתם נקלעים למצב של אינפלציה גבוהה שעלולה לסכן את ההון האישי שלכם, ניתן להשקיע אותו בערוצים חזקים ויציבים אשר שומרים על ערכם גם בעיתות משבר, דוגמת:

 

  • מטבע זר
  • זהב
  • נדל"ן
  • סחורות בעלות ערך רב כמו חיטה, פחם, נפט

 

לא נעים לומר, אך יש גם מי שמרוויח לא רע באמצעות השקעה בזמן אינפלציה, כשלפתע מתברר שהמוצר שהוא מחזיק במחסניו הופך לנחוץ ביותר, כפי שקרה עם מסכות הקורונה שמחירן האמיר לפתע פתאום והעשיר את כל יצרני המסיכות לשמחתם הרבה.

 

תחזית אינפלציה

 

האם ניתן לשרטט תחזית אינפלציה? כפי שראינו קודם לכן, אסון לאומי כגון אסון טבע, מלחמה או מגיפה יכולים לערער גם את יסודות הכלכלה החזקה בעולם, ועם זאת, אינפלציה עשויה להחזות כאשר מזהים סכנה למחסור חמור במוצר גלם, התנהגות לא אחראית של בנקים ואזרחים כפי שקרה בשפל הגדול של שנות השלושים בארה"ב. כיום, מדינות עוקבות בדאגה אחר המדד לצרכן והשכר החציוני, ובישראל, גם אחר מחירי הדיור אשר קובעים במידה רבה את יכולתם הכלכלית של משקי הבית ומנווטים את הדרך בין ריבית שאינה גבוהה מדי ואינה נמוכה מדי כדי לייצר קרקע פורייה לתעשייה, מסחר, ייבוא וייצוא, השקעות ויזמות ועם זאת לאפשר למשקי הבית להתקיים בכבוד וברווחה.

אלעזר קלירס רואה חשבון
אלעזר קלירס
רואה חשבון ויועץ מס קלירס ושות'

מנהל פורום ייעוץ מס ופיננסים באתר

רואה חשבון וכיועץ מס מזה 15 שנה, שבהן הענקתי שירות אישי, מקצועי וישיר למאות לקוחות מרוצים. חבר ועדת המסים, לשכת רואי החשבון. פרטים ומידע נוסף על אלעזר קלירס