יועצי מס
» מאמרים וחדשות
» הנהלת חשבונות - מילון מושגים
הנהלת חשבונות - מילון מושגים
נכתב בתאריך: 15/12/10 , עודכן בתאריך:26/04/22
אנחנו מציגים בפניכם מיליון מושגים כללי לעולם של הנהלת חשבונות
למרות שכל חברה ולמעשה כל עסק מחזיקים בשירותי הנהלת חשבונות, אנחנו מוצאים לנכון לרענן מעט אצ המידע בתחום, על מנת שבעלי עסקים חדשים וצעירים ידעו בדיוק על מה מדובר.
הנהלת חשבונות כפי שאפשר , היא זו שמנהלת את התיקים הכספיים של העסק. היא מספקת את המידע הנדרש ואת הכלים לעיבודו, בכל מה שקשור בנושאים הכלכליים. על סמך המידע והכלים השונים ניתן לבסס פעילות כלכלית לאורך זמן.
הנהלת חשבונות מבוססת על שני ענפים עיקרים, חשבונאות ניהולית שעוסקת בתמחור ותיקצוב, וחשבונאות פיננסית שעוסקת באיסוף מידע ועיבודו. כל מחלקה של הנהלת חשבונות, בכל סוג וגודל של עסק, עוסקים בשני סוגי החשבונאות.
כיצד מתבצעת עבודת הנהלת חשבונות
כפי שניתן להבין, כל פעולה של העסק הינה כרוכה בפעולה כספית, הוצאה או הכנסה. כל פעולה כזו חייבת להיות מתועדת ויש לוודא שהיא בוצעה על פי חוקי המדינה. במידה והפעולה לא תועדה או לא נעשתה על פי החוק, בעל העסק יכול להיענש (במקרים מורכבים, גם אנשי המחלקה של הנהלת חשבונות יכולים להיענש)
על מנת שמצב זה לא יקרה, יש לנהל את הספרים בדייקנות, עקביות, ללא חריגות ו"העלמת עין" וחייבים להתבסס רק על מסמכים ונתונים. הנהלת חשבונות לא תתבסס על הבטחות או ציפיות. עבודה על בסיס אלה, הם פתח לטעויות וסכנות משפטיות.
מושגי יסוד
חשבוניות- החשבונית מתעדת את הפעילות שהתרחשה. מכירת מוצר או שירות. יש חובה להוציא חשבונית מס תוך שבועיים מיום המכירה או שבוע מיום מתן השירות.
ההבדל בין חשבונית עסקה לחשבונית מס, הוא שחשבונית עסקה לא מהווה אסמכתה לתיעוד חשבוני בעוד שחשבונית מס מהווה אסמכתא כזו לצורכי דיווח לרשויות המס.
תיעוד – רישום הפעולה שבוצע. מדובר על כל פעולה שהיא, מקבלת צ'ק ועד מתן תעודת משלוח ועוד. יש לבצע תיעוד כפול, תיעוד חיצוני של מסמכים שהופקו עבורנו בעסקים אחרים, ותיעוד פנימי על מסמכים שמסרנו לעסקים אחרים.
הוצאה מוכרת- מדובר על הוצאות שמוכרות על ידי מס הכנסה כהוצאות מוכרות לצורכי ומטרתן יצירת הכנסה. הוצאות אלו ניתנות לקיזוז של מע"מ והפחתה של ההוצאה
מסך ההכנסות. לרוב מדובר על ציוד משרדי (במקרים של בעלי מקצוע אז גם כלי עבודה), אחזקת כלי רכב, מתנות, שכירות ועוד.
דו"ח תקופתי- כל חודשים על מחלקת הנהלת חשבונות לספק דו"ח שמציג הכנסות והוצאות. מתוך הדו"ח נקבע המקדמות שיש לשלם למע"מ ולמס הכנסה.
דו"ח שנתי- בסוף שנה (שנת מס מתחילה ב1 לינואר ונגמרת ב31 לדצמבר), יש לערוך דו"ח (אותו יש להגיש ארבע חודשים אחרי תחילת השנה). הדו"ח כולל הכנסות והוצאות, שקלול פעילויות כלכליות, ומקדמות ששולמו. לאחר מכן, בודקים האם העסק חייב במס או מקבל החזר מס הכנסה.
סוג הנהלת חשבונות- ניתן להעסיק הנהלת חשבונות פנימית כחלק מהחברה או הנהלת חשבונות חיצונית שעומדת בסגנון מיקור חוץ לחברה. שני המקרים לא משנים כהוא זה, את אופי עבודת החברה.