תכנון מסים - כיצד משפיעת הקפאת המסים על תשלומי המס שלנו
נכתב בתאריך: 28/04/22
השינויים במסים עקיפים וישירים בישראל בשנים האחרונות, משפיעים עלינו, האזרחים, לא מעט.
לפניכם כמה דוגמאות להשפעה זו ומה ההבדל בין המסים השונים
יועצי מס רבים נשאלים לאחרונה לגבי ההתפתחות האחרונה של עולם המיסוי העקיף והישיר: ההקפאה בהעלאת מס הבלו, יחד עם ההקפאה בהורדת מס ההכנסה למדרגת המס הגבוהה ביותר ומס החברות. השינויים הללו אולי נשמעים מאיימים, אולם בפועל מדובר בהחלטות קלות להבנה שאמורות בסופו של דבר לאפשר תכנון מס יעיל לכלל הציבור לפחות לשנה הקרובה.
מה זה בלו?
מס הבלו (מדובר במילה פרסית, באנגלית דווקא קוראים למס "excise") הוא מס המוטל על מוצרים ביצור מקומי. במילים אחרות מדובר על מס עקיף (שמוטל כביכול על פי בחירה, שכן הצרכן יכול (תיאורתית) להמנע מקניית המוצר וכך גם מתשלום המס), סוג של "מכס" על מוצרים ביצור מקומי.
מקובל לחשוב (אם כי יועצי מס רבים מתנגדים לחשיבה זו) שמס הבלו מוטל על מוצרים שהממשל מנסה להגביל את צריכתם, ובישראל מדובר בעיקר על משקאות אלכוהוליים, טבק, והדובדבן שבקצפת בדיון הנוכחי: דלק.
מיסוי עקיף בכלל ומס על דלק ואמצעי תחבורה פרטיים בפרט הם בין הגבוהים בישראל, המדורגת במקום החמישי בעולם (!) בגובה ההכנסות ממקורות אלו. נתון זה בשילוב עם העובדה שישראל נמצאת בין 10 המקומות הראשונים בעולם מבחינת בעלות על כלי רכב פרטיים, הופך את מס הבלו, ובייחוד את המיסוי של דלק, לגורם מכריע בשיקולי תכנון מס כמעט של כל אזרח.
אז למה בדיוק יש שינויים?
ב-16.5 קבעה וועדת הכספים של הכנסת כי הוראת משרד האוצר מבוטלת, ולא תחול התייקרות של המיסוי על דלק בישראל. זאת בניגוד לתוכניות האוצר להעלאות את המס ב-כ40 אגורות במהלך השנה הקרובה, מה שאמור להכניס לקופת המדינה בסופו של דבר יותר מאחד וחצי מיליארד ₪.
מבחינת תכנון מס חשוב להבין כבר בשלב זה שאמירה זו נכונה אך ורק לבנזין (בו מונעים מעל ל-95% מכלי הרכב הפרטיים בישראל), בעוד שמחירי הסולאר (השולט בכמעט 100% מן הרכבים המסחריים במשקל של יותר מ5 טון) יעלו כמתוכנן.
באותה הנשימה (וכנראה כדי לפצות על הנזק שנגרם לקופה הציבורית בעקבות ההחלטה), הוחלט להקפיא גם מהלך אחר: הורדת מס ההכנסה השולי במדרגת המס המקסימלית (שכר של מעל ל-21 אלף ₪ בחודש) בשיעור של אחוז אחד והורדה של מס החברות (כיום 24%) כמעט בשני אחוזים.
למי זה טוב?
בשאלה זו אין תמימות דעים מוחלטת בין יועצי מס שונים, ומבחינת תכנון מס השפעות ההחלטות הללו תלויות בעיקר במצבכם הכלכלי. ארגונים חברתיים וכן הנגיד סטנלי פישר התנגדו למהלך המקורי (העלאת מס הבלו והורדת מס ההכנסה השולי המקסימלי ומס החברות) כיוון שלפחות בטווח הקצר המהלך יביא לרווחה לעשירים על חשבון עליית התשלומים של השכבות הבינוניות בחברה.
עם זאת, כיוון שכאמור מס הבלו ימשיך לעלות עבור הסולאר (שכה חשוב בתחבורה ציבורית ובשינוע), כנראה שהפגיעה בשכבות החלשות, שכמעט ולא נהנות מהקפאת המס על בנזין, תמשיך להיות משמעותית.
בכלכלה העולמית יש דילמה, הורדה של מסים ישירים לא מקלים מהותית על השכבות התחתונות כי הן לא מגיעות לעיתים לסף המס. הורדה של מסים עקיפים לא בהכרח עוזרת להם, כי הם לא תמיד צורכים מוצרים שגובים מס זה. בכל מקרה ישנה הכרה, שהוזלה של מס עקיף מקלה יותר מאשר מס ישיר